رویترز: دست کم ۷۰ افغانی توسط مرزبانان ایران به رودخانه هریرود انداخته شدند

  • 1399/02/14

دست کم ۷۰ افغانی توسط مرزبانان ایران به رودخانه هریرود انداخته شدند

دست کم ۷۰ افغانی توسط مرزبانان ایران به رودخانه هریرود انداخته شدند

به‌دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر کشته شدن شماری از اتباع افغانستان توسط پاسداران مرزی حکومت آخوندی، خبرگزاری رویترز نوشت: در گزارشی تحقیقاتی، افغانستان می‌گوید مرزبانان ایران مهاجرین را به‌زور به رودخانه انداختند و بسیاری غرق شدند.

رویترز ۱۴ اردیبهشت نوشت: روز یکشنبه مقامات افغانستان تجسس برای یافتن اجساد مهاجرین این کشور را در رودخانه‌ای واقع در استانهای غربی آغاز کردند، آن هم پس از گزارشاتی مبنی بر شکنجه شدن و پرتاب آنها به رودخانه توسط نگهبانان مرزی ایران، به قصد ممانعت از ورودشان به خاک ایران.

وزارت‌خارجهٔ افغانستان در بیانیه‌یی که روز شنبه صادر شد گفت: تحقیق حول این موضوع آغاز شده است و یک مقام ارشد کاخ ریاست‌جمهوری در کابل گفت برآوردهای اولیه بر این دلالت می‌کنند که دست کم ۷۰ افغانی که قصد ورود به خاک ایران از طریق مرز استان هرات را داشتند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس به رودخانه هریرود پرتاب شده‌اند.

…نورمحمد، ۵۷ساله، یکی از کسانی که از این واقع جان سالم بدر برده است به رویترز گفت: «بعد از این‌که سربازان ایرانی ما را شکنجه کردند همه‌مان را به داخل رودخانه پرتاب کردند».

شیرآقا که او نیز از بازماندگان این واقعه خشونت‌بار است گفت: «دست کم ۲۳تن از ۵۷نفر [شهروند افغانی] که توسط سربازان ایرانی به داخل رودخانه پرتاب شدند، جان خود را از دست دادند».

او به رویترز گفت: «سربازان ایرانی گفتند اگر خود را به داخل رودخانه نیندازیم ما را به گلوله خواهند بست».

…سید وحید قاتالی، فرماندار هرات در توئیت خود خطاب به مقامات ایرانی گفت: «مردم ما فقط چند اسم نیستند که شما آنها را به رودخانه بیندازید. یک روز حسابمان را تسویه خواهیم کرد»

نیویورک تایمز ۱۳اردیبهشت به‌نقل از منابع افغانستان نوشت: حدود ۵۰ مهاجر که به‌صورت قاچاق به ایران برده می‌شدند پس از دستگیری، توسط مأموران مرزی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و به رودخانه انداخته شدند. کلیپهای انتشار یافته دهها جسد را نشان می‌دهند. خبرها حاکی از کشته شدن نیمی از پناهجویان افغان هستند.

نیویورک تایمز نوشت: یکی از بازماندگان است در یک مصاحبهٔ تلفنی گفت،“آنها با باتون ما را کتک زدند و تهدید کردند“به کشور ما برنگردید”و بعد ما را به داخل رودخانه هل دادند”.

تلویزیون طلوع افغانستان نیز گزارشی از این جنایت پاسداران خامنه‌ای همراه با تصویر قربانیان منتشر کرد.